Tuesday, October 24, 2017

मनुष्य के अहं का सवाल / The issue of human ego



I have been interacting since a sufficient time with a number of my friends on the issue of human ego. So today, I considered it appropriate to place my opinion on the subject in the public domain.
मनुष्य के अहं को लेकर कुछ अरसे से मेरी अंतरक्रिया बहुत-से दोस्तों के साथ होती आ रही है. इसलिए आज  मैंने मुनासिब समझा कि अपनी राय को सार्वजनिक तौर पर भी रखूं.
In my opinion, ego is an individual’s identity or a person’s sense of self which is different from other persons. No person in the world is devoid of it. But it is not a commodity which one can sell, buy or earn.
मेरी राय में अहं किसी आदमी की पहचान है या किसी व्यक्ति का दूसरे व्यक्तियों से भिन्न अपने निजत्व के बारे में बोध है. दुनिया में कोई भी आदमी इससे अछूता नहीं है. लेकिन यह कोई ऐसी चीज नहीं जिसे बेचा, खरीदा या अर्जित किया जा सके.
The ego of a being commences inside its mother’s womb as soon as it begins to interact with its surroundings. And as it faces different situations, its ego undergoing movement at that time, passes through a process of change too. It tries every way to keep itself alive even in that state.
कोई जीव अपनी मां के गर्भ में अपने परि‍वेश से जैसे ही अंतरक्रिया करने लगता है, तभी उसके अहं की शुरुआत होती है. और जब उस जीव का अलग-अलग हालात से सामना होता है तो उस समय गतिशील उसका अहं भी बदलाव की प्रक्रिया से गुजरता है. उस हालत में भी जिंदा रहने के लिए वह हाथ-पांव मारता है.
A person can inflate as well as deflate his ego, but, in my view, it can never be eliminated altogether. One can do away with it only when one gets rid of its own identity or its sense of self. In other words, a person’s identity or the sense of self commences with one’s life and ends with the demise of the person.
कोई व्यक्ति अपने अहं को बढ़ा सकता है या कम कर सकता है, लेकिन, मेरे विचार में, पूरी तरह खत्म नहीं कर सकता. अपनी पहचान या निजत्व के अपने बोध से छुटकारा पाने के बाद ही वह इससे मुक्त हो सकता है. यानी किसी व्यक्ति की अपनी पहचान या निजत्व का अपना बोध उसकी जिंदगी के साथ शुरू होता है और उसी के साथ खत्म होता है.
The reason being a person exists not in any vacuum but in a given environment where he/she has to interact with his/her surroundings. He/she wants to associate with those things or processes and promote them that keep up his/her existence, and wants to refrain from the things or processes or eliminate them that pose a threat to him/her.  
वजह यह है कि किसी आदमी का वजूद शून्य में नहीं बल्कि किसी खास माहौल में होता है जहां उसे अपने परिवेश के साथ अंतरक्रिया करनी होती है. वह ऐसी चीजों या प्रक्रियाअों से जुड़ना चाहता है तथा उन्हें बढ़ावा देना चाहता है, जो उसके वजूद को बनाए-बचाए रखती हैं और उन चीजों या प्रक्रियाअों से परहेज करना चाहता है तथा उन्हें खत्म करना चाहता है, जो उसके लिए खतरा होती हैं.
Therefore, the sermon that ego is a myth or an illusion that we have been hearing since childhood, is far from reality. Nor is it true that ego can be eliminated. Actually, if one’s ego is managed in accordance with social reality, then a person can play a positive role.
इसलिए हम बचपन से जो उपदेश सुनते आए हैं कि अहं मिथ्या है या छलावा, यह हकीकत से दूर है. न ही यह बात सही है कि अहं को खत्म किया जा सकता है. हां, अहं का संचालन अगर सामाजिक स्थितियों के अनुसार किया जाए तो व्यक्ति ठीक भूमिका निभा सकता है.
When a person contemplates his/her role as the most excellent in society, it would be the height of his/her ego. But if a person believes that each individual exists within the limits of time and space, so the processes related to him/her are relevant within a particular time and place too, and again that an individual has a role too along with the role of the collective, in which sometimes collective remains in the main position while an individual is in secondary one and at other times it is vice versa, and he/she practises these beliefs too, he/she can manage his/her ego properly to the extent that it does not hurt other person’s ego.
अगर कोई व्यक्ति यह समझने लगे कि उसकी भूमिका समाज में सर्वश्रेष्ठ है तो यह उसके अहं की पराकाष्ठा होगी. लेकिन अगर कोई यह समझता है कि हर व्यक्ति का अस्तित्व स्थान और समय की सीमाओं के भीतर होता है, इसलिए उससे जुड़ी प्रक्रियाएं भी किसी खास स्थान और समय के अंदर ही प्रासंगिक होती हैं, और यह कि सामूहिकता के साथ ही व्यक्ति की भूमिका भी होती है जिसमें कभी समूह और कभी व्यक्ति मूल स्थिति में और दूसरा गौण भूमिका में होता है, और वह इन बातों को व्यवहार में भी उतारे तो वह अपने अहं का ठीक तरह से संचालन कर सकता है ताकि वह दूसरे आदमी के अहं को आहत न करे.

If someone proceeds with the premise that others should always have a good opinion of him, keeps thinking that some other person might not take credit for a work, competes with others in a specific work to prove himself superior, always thinks about the golden past or engages in dreams about the future, or believes his approach as always correct, then these are the dangerous manifestations of an ego. It is, therefore, necessary that one should avoid such things in managing one’s ego.
अगर कोई इस सोच के साथ आगे बढ़े कि दूसरों की उसके बारे में राय हमेशा अच्छी रहेयह सोचता रहे कि किसी काम का श्रेय कोई दूसरा न ले जाएकिसी काम में खुद को श्रेष्ठ साबित करने के लिए दूसरों से होड़ करेवर्तमान की न सोचकर हमेशा सुनहरे अतीत में खोया रहे अथवा भविष्य के ख्वाब बुनता रहेया यह समझे कि उसका रुख हमेशा सही रहता है तो यह अहं के ‍ही खतरनाक लक्षण हैं. इसलिए जरूरी है कि व्यक्ति अपने अहं के संचालन में ऐसी बातों से परहेज करे.

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